Algemene voorwaarden


  • Bedrijfsinfo

 

Be Friends

Kitty Van Landeghem (zaakvoerder)
Frans Van Cauwelaertlaan 9
9100 Sint-Niklaas
BTW: BE 0777.639.694

Bij vragen kunt u contact opnemen via info@befriends.be.

 

  • Inhoudsopgave

 

Artikel   1 - Algemene bepalingen
Artikel   2 - Het aanbod
Artikel   3 - De overeenkomst
Artikel   4 - Prijs
Artikel   5 - Betalingen
Artikel   6 - Levering en verzending
Artikel   7 - Herroepingsrecht
Artikel   8 - Kosten in geval van herroeping
Artikel   9 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 10 - Garantie
Artikel 11 - Klachten en geschillen
Artikel 12 - Privacy

 

  • 1. Algemene bepalingen - toepasselijkheid

 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.

Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Bij het plaatsen van een bestelling dient de consument deze ook te aanvaarden waarmee hij instemt met de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden.

Alle informatie omtrent de algemene voorwaarden van ondernemer zijn raadpleegbaar via onze webshop.
Elke klant kan deze desgewenst opvragen en afprinten.

De ondernemer stelt alle informatie ter beschikking deze van toepassing is in verkoop van de aangeboden materialen en alle gegevens deze van toepassing zijn hierop.

Bestellingen kunnen enkel gebeuren via de webshop.

 

  • 2. Het aanbod

 

Ondanks het feit dat de online catalogus en de webshop met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden samengesteld, is het toch mogelijk dat de aangeboden informatie onvolledig is, materiële fouten bevat, of niet up-to-date is. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. De ondernemer is wat de juistheid en volledigheid van de aangeboden informatie slechts gehouden tot een middelenverbintenis. De ondernemer is in geen geval aansprakelijk ingeval van manifeste materiële fouten, zet- of drukfouten.

Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

Het aanbod geldt steeds zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden aangepast of ingetrokken door de ondernemer. De ondernemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet beschikbaar zijn van een product of een foutief voorraadbeheer.

Indien een artikel niet meer beschikbaar/voorradig is zal de ondernemer de consument op de hoogte brengen over het desbetreffend artikel of het nog aangeboden kan worden en binnen welke termijn. De ondernemer kan indien mogelijk ook een alternatief aanbieden via andere suggesties.

Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.

Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.

De ondernemer kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor foutieve afbeeldingen, informatie, drukfouten, technische gegevens en andere door leveranciers en producten. Alsook de niet voorzienbare kwaliteit door de producten en leveranciers. Alle afbeeldingen en andere informatie geven een zo goed mogelijk beeld van het product maar afwijkingen zijn mogelijk.

Wanneer de consument specifieke vragen heeft over bv. maten, kleur, beschikbaarheid, leveringstermijn of leveringswijze, dient de consument vooraf contact op te nemen met de klantendienst van de ondernemer via e-mail info@befriends.be.

 

  • 3. De overeenkomst

 

Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

Bij online bestellingen en per e-mail vraagt de ondernemer steeds een volledige vooruitbetaling, zolang deze niet is voldaan is er geen definitieve overeenkomst/bestelling en blijft het bestelde product eigendom van de ondernemer.

De overeenkomst van een bestelling is pas definitief nadat de ondernemer alles heeft ontvangen en geaccepteerd.

 

  • 4. Prijs

 

Alle vermelde prijzen zijn uitgedrukt in EURO, steeds inclusief BTW en alle andere verplicht door de Klant te dragen taksen of belastingen.

Alle prijzen zijn exclusief verzending tenzij anders vermeld. Indien leverings-, reservatie- of administratieve kosten worden aangerekend, wordt dit apart vermeld.

Prijzen online zijn actueel, prijzen in mailing, drukwerk of andere kunnen mogelijk vanwege prijswijzigingen afwijken. Bij druk- en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.

De opgave van prijs slaat uitsluitend op de artikelen zoals het woordelijk wordt omschreven. De bijhorende foto’s zijn decoratief bedoeld en kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs.

 

  • 5. Betalingen

 

Betalingen kunnen via Bancontact, Creditcard of Paypal gebeuren.

Indien overeengekomen op rekening te betalen per factuur geldt een betalingstermijn van 15 dagen na factuurdatum. Het niet naleven van de betalingstermijn zal kosten met zich meebrengen aan rekening van de consument met een directe kost van 75 euro en per overschreden dag 10 euro. Bij geschillen zal in eerste instantie een incasso worden verstuurd en bij geen gevolg hierop zal via gerechtelijke weg het openstaande saldo worden gevorderd. De consument staat in voor alle kosten hiervan. In geval van niet overeengekomen betalingswijze heeft de ondernemer het recht de consument mede te delen dat na vooruitbetaling en ontvangst hiervan de bestelling verzonden zal worden. Alle artikelen blijven eigendom van de ondernemer zolang de betaling van alle artikelen niet is voldaan, dit overeenstemmend met de wet op eigendomsbehoud. De ondernemer is gemachtigd artikelen deze eigendom zijn terug te vorderen zonder hiervoor een ingebrekestelling te moeten starten.

 

  • 6. Levering en verzending

 

De ondernemer bepaalt de wijzen van transport, verzending, vervoer. Indien consument andere vervoerswensen heeft zullen de extra kosten hiervan in rekening gebracht worden van de consument. De ondernemer kan niet belast worden met het niet tijdig afleveren van de bestelling door vervoerder/transporteur. De consument zal op de hoogte gebracht worden wanneer zijn bestelling effectief is vertrokken bij de ondernemer en onderweg is. De ondernemer is gerechtigd een gedeelte van de bestelling af te leveren, er zijn geen extra kosten verbonden aan nalevering.

De ondernemer behandelt elke bestelling met alle zorgen, het kan steeds voorkomen dat een bestelling niet of onvolledig afgeleverd is. De consument dient binnen de 2 dagen de ondernemer hiervan op de hoogte te brengen. Indien de levering beschadigd is dient de consument dit aan de vervoerder/transporteur mede te delen en is de consument gerechtigd de levering niet te aanvaarden. Indien de consument deze toch aanvaardt/aanpakt is de consument niet meer gerechtigd. De consument aanvaardt dan de beschadiging van zijn levering.

Indien het pakket niet beschadigd is maar er wel een artikel in het pakket beschadigd is dient de consument de ondernemer binnen de 14 dagen op de hoogte te brengen hiervan met het nodige informatie en bewijs-/fotomateriaal. Indien het opgegeven adres foutief of onvolledig is kan de ondernemer niet verantwoordelijk gesteld worden van het niet afleveren/ontvangen van de bestelling. Dit is alsook geldig voor het niet afhalen van een pakket op het postkantoor. Dient het pakket opnieuw verzonden te worden door de ondernemer dan zullen de kosten hiervoor in rekening gebracht worden van de consument.

 

  • 7. Herroepingsrecht

 

Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.

Er bestaat geen herroepingsrecht wanneer het gaat over speciaal gefabriceerde of gepersonaliseerde producten. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren. Indien de klant na afloop van de genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht en het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.

 

  • 8. Kosten in geval van herroeping

 

Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terugontvangen is door de ondernemer of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product. De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.

 

  • 9. Uitsluiting herroepingsrecht

 

Gepersonaliseerde producten kunnen niet meer geretourneerd worden. Hierop is het herroepingsrecht dus niet van toepassing.

 

  • 10. Garantie/Beschadiging

 

Indien in de overeenkomst garanties zijn opgenomen, geldt het hiernavolgende. Ondernemer garandeert dat het verkochte aan de overeenkomst beantwoordt, dat het zonder gebreken zal functioneren en dat het geschikt is voor het gebruik dat consument voornemens is ervan te maken. Deze garantie geldt voor een periode van 14 dagen na ontvangst van het verkochte door consument. Om een beroep te doen op de garantie, moet de consument een aankoopbewijs kunnen voorleggen. Consument wordt aangeraden om de oorspronkelijke verpakking van de goederen te bewaren. Voor de artikelen die online werden aangekocht en afgeleverd dient de consument steeds contact op te nemen met de ondernemer en de artikelen op zijn (consument) kosten terug te bezorgen aan de ondernemer. Bij vaststelling van een gebrek moet de consument de ondernemer zo snel mogelijk inlichten. In ieder geval dient elk gebrek binnen een termijn van 2 dagen na vaststelling hiervan door de consument te worden gemeld. Nadien vervalt elk recht op herstelling of vervanging. Defecten die zich manifesteren na een periode van 14 dagen volgend op datum van de levering, worden geacht geen verborgen gebreken te zijn, behoudens tegenbewijs door de consument. De garantie is nooit van toepassing op defecten die ontstaan ten gevolge van ongelukken, normale slijtage, waterschade, verwaarlozing, valpartijen, gebruik van het artikel in strijd met doel waarvoor het ontworpen werd, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht onderhoud, of elk ander abnormaal of incorrect gebruik.

 

  • 11. Klachten en geschillen

 

Klachten worden door de ondernemer behandeld in een klachtenprocedure, deze bekend is door de consument en overeenstemt met de voorwaarden. Alle klachten worden genoteerd en duidelijk omschreven door de ondernemer nadat de consument deze heeft geconstateerd.

De ondernemer beantwoordt binnen 48u uw klacht. Indien een klacht onvoorzienbaar een langere tijd nodig heeft om te verwerken zal de ondernemer de consument hiervan op de hoogte brengen. Geschillen worden zoveel mogelijk in onderling overleg opgelost. Indien een klacht niet onderling kan opgelost worden en er een geschil blijft, zal de geschillenregeling/-procedure worden opgestart. Op deze algemene voorwaarden is Belgisch recht van toepassing en worden alle geschillen behandeld door de rechtbank op grond van de vestiging van de maatschappelijke zetel van de ondernemer.

 

  • 12. Privacy

 

Alle gegevens deze in het klantenbestand van de ondernemer worden opgeslagen om bestellingen en aankopen te verwerken worden enkel gebruikt door de ondernemer. De ondernemer hanteert hierbij de wetgeving van gebruik persoonlijke gegevens.